NÅ MÅ VI FORELDRE SKJERPE OSS LITT !

En liten jente går til skolen. Sekken er nesten ny. Den ble kjøpt I fjor sommer. Den bærer preg av å ha vært med henne hver dag I nesten et helt skoleår. På den samme tiden I fjor sommer, gledet hun seg så innmari til å begynne på den store skolen litt lenger bort I bygda.

Hun var full av forventning til nye venner, lære å skrive, friminuttene sammen med de andre. Tankene om at dette skulle bli hennes værste år hadde ikkje streifet hode hennes.




 

Det er en liten forskjell på denne skolesekken. Sekken har vært litt mer I saulepyttene enn de andre sine sekker. Hode hennes er litt mer fylt av redsel nå, enn på samme tiden I fjor.

Tenk at det var sånn å gå på skolen !

Hun hadde fått fine nye klær av mamma. Hun syns de var kjempefine. Helt til hun kom inn I skolegården. Der hele hurven av den spydige jente gjengen nærmest kastet I trynet på henne

" Har du vært på loppemarked igjen nå ?" Hun svarte ikkje, men gikk rett forbi.

Det vil si helt til hun snublet noe. Det var en av guttene som hadde passet på å spenne bein på henne selvfølgelig. For etterpå å le høyt med de andre når hun kavet seg opp igjen.



 

Timen var straks igang. Endelig. Tre kvarter med fred. Det eneste som kunne skje var at noen kastet et viskelær eller lign I bakhue hennes. Men det gjorde ikkje så mye. Hun merket det nesten ikkje lenger.

Hun var bare gla for å kunne sitte på samme stolen gjennom skoletimen. Det som I fjor hun hadde gledet seg så veldig til. Var blitt hennes største mareritt.



 

 Det aller værste med denne historien er at den er tatt utfra virkeligheten. Fra forrige veke.



 

Det er en fortvilet mamma som har spurt om jeg kan skrive litt om temaet mobbing.

Det finnes kampanjer. BRY DEG. Det finnes mobbefrie soner osv.... Jeg føler at skolen er flinke til å snakke med elevene sine om dette. Men det trengs enda mer ! 



 

Men hva med oss foreldre da ?

Det er jo vi som skal oppdra barna våre til å bli skikkelige mennesker som skal behandle alle rundt oss med respekt. Vet vi egentlig om barnet vårt er en mobber ? Eller ikkje er noe grei med andre ? Tror vi for godt om våre egne ? 

Det skjer jo hver dag dette her. Det har ikkje stoppet. Det er ikkje noe som bare skjedde før. Det skjer hver dag på alle skoler I hele Norges land.

Alle vanlige oppegående mennesker vet hva dette kan gjøre med folk.

DET kan ødelegge et helt liv.



 

Vi foreldre har et STORT ansvar for å snakke med barna våre. Heller for mye enn for lite ! 

Her nytter det ikkje å skylde på alt det vi har å gjøre. At vi er I tidsklemma.  At hytta skulle hatt et nytt malingstrøk,  eller båten som burde vært sjøsatt. Her gjelder det ikkje å dyrke perfeksjonisme . 

Her må ALLE som har barn sette av god tid til å prate med hver enkelt unge. På en måte slik at barnet forstår det.

Det hjelper ikkje å stå å kutte grønnsaker til middag mens man tar bilder til istagram og sier I en bisetning til ungene våre at vi må være snille med andre.



 

Det holder ikkje. Det er ikkje nok ! 

Vi må ta hvert enkelt barn foran oss å forklare på den måten hver og en forstår det best. Gjerne speile situasjonen for de.

"Tenk om din sekk lå I søledammen, eller ingen sa hei til deg når du kom om morgenen." Hvordan ville du følt det ? 

Jeg mener at så lenge så mange barn går på Norske skoler hver dag med klump I magen. Har vi som foreldre enda mere jobb igjen og gjøre.

Starte veldig tidlig med hvor viktig det er at vi er så forskjellige alle sammen. At alle trengs på sin måte.

At gjenger og klikker I skolegården som holder folk på utsiden ikkje er tøft.

Det er stygt. Det er skikkelig dårlig gjort.



 

Vi kan ikkje tåle at dette skjer rett og slett. Vi legger mye ansvar på skolen og lærerene idag. Men god gammeldags folkeskikk har vi som foreldre enda både tid og mulighet til å lære disse skjønne små håpefulle som en dag skal bli fornuftige mennesker.

Tydeligvis enda mer enn det vi gjør ! 

Så skal vi heller ikkje glemme at de lærer mest av foreldrene sine.

Min mor sa alltid. " Små gryter har også ører." Så tenk over hvordan man prater om andre hjemme. Prater man om den teite naboen rundt middagsbordet så alle hører det ?

I så fall så er ikkje det akkurat så veldig oppbyggende for små barn å høre på.  De lærer bare at det er helt greit å snakke stygt om andre.



 

Vi har en stor og viktig oppgave å lære ungene våre I fremtiden.  

Ikkje gjør noe med andre som du ikkje vil at andre skal gjøre med deg !

Noen tanker om hvor rå og tøff skolehverdagen kan være .



 

Susanne ♡

https://tracking.adviralmedia.com/click/515/61849/glitter

 

 

 

84 kommentarer

17.03.2017 kl.13:56

her må alle ta ansvar,sånn som dette er forkastelig. går imot alt jeg står for.og du har rett foreldre må lære sine barn. om respekt for andre.er eneste måten å løse det på.men vet og barn/unge kan være utrolig stygge mot andre,uten at de skjønner helt konsekvensene.rett og slett lære unger normal folkeskikk.

bestemorbartenderogblogger

17.03.2017 kl.15:22

Litt god gammeldags folkeskikk er på sin plass. Det er bare så viktig og få fokus på at det faktisk er sånne tilstander der ute ! Det kan ødelegge så mye merkene det vi forstår.

Victoria Larsen

17.03.2017 kl.15:58

Jeg ønsker deg en flott fredag :-)

bestemorbartenderogblogger

17.03.2017 kl.16:23

God helg til deg også ??

Michi

18.03.2017 kl.14:19

Dette er noe av det sterkeste jeg har lest. Jeg var selv et mobbeoffer på skolen og lærerne gjorde ingenting for å hjelpe. Heldigvis hadde jeg folk utenfor skolen som så hvordan jeg hadde det og hjalp meg. Jeg prøver å bruke opplevelsene mine til å hjelpe andre som opplever det samme og har fått mye positive tilbakemeldinger på dette.

Her har alle et ansvar, mobbing er forkastelig og må slås hardt ned på.

bestemorbartenderogblogger

18.03.2017 kl.21:38

Så fint å høre at du kan har tatt deg tid og bruker krefter på å hjelpe andre som sliter med slike ting ?? Det sies at man trenger en person å stole på når man sliter som liten. Kansje du er akkurat den ene for noen. Det skremmer meg enda mer enn jeg var klar over hvorom ange som I tillegg til mobbingen også sitter med følelsen av at lærerene ikkje hjelper til ! Det er en stor skam I et så opplyst samfunn. De aller fleste vet vel snart hvormmye mobbing kan ødelegge et helt liv ! Stå på du. Stor klem fra meg ?

Juo

18.03.2017 kl.16:03

Kjenner meg altfor godt igjen i hun jenta. Daglig bli kalt ting, av og til fløy en sko etter meg, bli spent bein på var ikke det som tilhørte sjeldenhetene... Skole som mente jeg ikke ble mobbet.

Greit foreldrene har en jobb å gjøre, men å snakke om slike situasjoner er ikke lett for den som blir utsatt for mobbing. Jeg nevnte det til foreldrene mine, men skolen mente det ikke var sant. Det var ikke før en del år etter på videregående at jeg fortalte foreldrene mine hvordan jeg opplevde mobbingen. Men jobben er at en skole bør innrømme at de har et mobbe problem og dermed opplyse om det. Mobbing kan skje i det skjulte.

bestemorbartenderogblogger

18.03.2017 kl.21:42

Så sant som det er sagt. Det skremmer meg hvor mange tilbakemeldinger jeg får på hvor lite mange skoler og lærere griper inn ! Dette må bare så veldig fram I lyset. Fortelle hele verden hvor farlig mobbing er ! Stå på du. Her er det mange som har en jobb å gjøre. Både skole, lærere og foreldre. God klem fra meg til deg ?

Hild

18.03.2017 kl.18:07

Det er hardt, for uansett hvor mye vi foreldre snakker med barna og passer på hvordan vi selv snakker om andre, så handler det også om å "være med" eller "passe inn". Ikke bare skal vi lære bort gode holdninger, vi skal også lære barna å stå imot grupper og å ikke si som andre. Det er vanskeligere enn mange vil ha det til, men jeg tror de fleste foreldre gjør så godt de kan.

Jeg ble mobbet på ungdomsskolen, ikke fikk jeg bank, men tilnavn, grimaser, ukvemsord etc. Det sitter langt inne. Det kom en 'bedrehjemsklikk' med barn av lærere og bedrestilte i samfunnet. Er det ikke rart? Så la oss ikke sitte vår høye hest og tenke at det ikke kommer fra vårt barn.

bestemorbartenderogblogger

18.03.2017 kl.21:52

Ja. Jeg vet ! Det er jo et mega problem ute I systemet vårt. Det å passe inn I formen slik at man er som alle de andre. DET skal jo ikkje være sånn !! Foreldre kan jobbe med barna sine på en måte som omhandler at alle er like mye verdt. Alle passer inn en plass sjøl om alle ikkje er heilt like ! Snakke om hvor vondt disse ungenen/ ungdommene får inni seg når folk kaster dritt på de. Det burde jo alle skjønne. Ingen vil bli mobbet. Ingen vil bli spent bein på. Det må enda mere fram I lyset hvor farlig mobbing er !! Enda mer enn før !! Så må vi alle som en komme ned fra vår høye hest å snakke med barna våre. Det kan være hvem som helst som har et barn som plager andre! Her er ingen forskjell på fattig og rik. Gammeldags eller moderne. Populær eller upopulær. Men jeg tror foreldre generelt gjør så godt de kan. Men kan vi gjøre enda mer ??? Fullt fokus på å stoppe mobbing nå !! Sender deg en klem. ?

Oddny Kallestad

19.03.2017 kl.00:44

Borna lærer mykje av korleis dei vaksne snakkar rundt middagsbordet. Korleis omtalar me naboar/innflyttarar?

bestemorbartenderogblogger

19.03.2017 kl.07:53

Det er så viktig og tenke på. Hvor mye makt ord har. Hvor mye de små tar inn I hode av oss voksene som ofte sitter å plaprer I vei. Det er ikkje alltid så veldig vondt ment, men et barnesinn er jo vidåpent. Det er så utrolig viktig å tenke seg om !!! Ha en fin dag ?

Brita minge

19.03.2017 kl.06:40

Barn som blir mobbet/satt utenfor er redd for at det slår tilbake på dem selv, hvis de forteller noe hjemme. Når foreldre tar det opp med skolen. Det er viktig at barnet føler støtte og at de er gode nok for de som er glad i dem, og at de får høre at det er ikke dem det er noen feil med. Fra barna begynner i første trinn så synes foreldre det er ok at barna har "hemmelige" klubber som det bare er noen få som får være med i. Da er det alltid de samme som ikke får være med. Barna lærer sin oppførsel av hvordan vi behandler dem og andre rundt oss. Dette har skjedd i generasjoner før oss, det skjer nå og det vil fortsette, men hva vil vi som foreldre se og hva vil de som jobber i skolen se.

bestemorbartenderogblogger

19.03.2017 kl.08:00

Ja . Et veldig godt spørsmål. Vi er jo et folk som er er kommet dit at alt . Absolutt alt skal snakkes om. Så det må enda mer fram I lyset. Vi må,snakke enda mere om hvor farlig dette er. Alt fra " hemmelige klubber." Som har et mål for øye, Nemlig å holde andre på utsiden. Et skikkelig krafttak for mobbing. Det har vært kampanjer og alt mellom himmel og jord. Men med så mange historier der ute er vi langt fra I mål. Enda mer må fram. Enda mer må opp I lyset ! Ingen vil,at barnet sitt skal lide. Det kan skje alle. Og det må alle forstå. Både lærere og foreldre ! Takk for ditt engasjement ? Ønsker deg en god dag.

Helene

19.03.2017 kl.10:45

Det må jo gå an å ha flere vaktposter ute i skolegården i friminuttene. Hva er viktigst?

At de voksne/lærerne sitter inne i stort antall sammen og hygger seg med småprat eller at alle barna skal føle seg trygge og ivaretatt skolegården. Det er obligatorisk å måtte levere fra seg barnet sitt inn i skolesystemet fra de er 5~6 år. Før denne tid har de vært under oppsikt i barnehage eller hjemme.

En skolebygning har mange sider. Plasser en vaktpost på hver side.

Mobberne skal forstå at det ikke er muligheter for å plage andre. Falkeblikk på alle.

Jeg vet at veien til og fra skolen også kan være en lidelsens vei for mange barn :(

Kan foreldre kanskje bidra, og lærere som skal ha de tidlige timene. Stille seg opp i 15 ~20 min og ha sitt område med. Kikkert er nødvendig utstyr. Barna må voktes!

Hvis skolesystemet skal ha våres mest dyrebare skatter (Barna våre)så får jammen deres trygghet prioriteres foran småsnakk og kaffe og kaker på lærerværelset.

bestemorbartenderogblogger

19.03.2017 kl.11:03

Kan ikkje bli mere enig. AMEN !!!! Alle tiltak for å stoppe mobbing er bra . Uannsett hvor hardt man må til verks !! Ønsker deg en fin dag.. ?

Irene Gripp Stenhaug

19.03.2017 kl.11:10

:'( Ja foreldre må skjerpe seg.

Oppdragelse må på bane igjen, mulig oppdragelse av foreldrene først dessverre.

Vi foreldre må slutte å tro barna våre sover og la praten gå fritt om andre barn og andre i det hele.

" - for inni er vi like....." sier sangen og det bør vi huske og føre videre til Barna og også tro på det selv. Vi må lære hverandre og Barn at det er det indre som teller og er våre verdier.

Yttersia er et skall... og DET bør vi lære alle sammen...

Også Idretts Norge bør lære noe her - for miljøet der lukter blandt de som streber.....

Det er vondt å være den som blir mobbet og tilsidesatt

- jeg vet det og har kjent det.

Hele familien lider og bør hjelpes når slikt skjer og der har Kommunene mye å ta tak i - men da må de hjelpe og ta tak der problemet er...

bestemorbartenderogblogger

19.03.2017 kl.12:52

Her var det mye god visdom ! Foreldre er liksom de som skal gå foran med et godt eksempel. Jeg var på bygdas trenings studio. Der var det en far med et barn I klassen til min yngste sønn. Han hilste ikkje på meg. Bare var arrogant. Datteren så på sin far og valgte samme metode. Til vanlig er hun en av de som gjerne kommer springene mot meg å roper Hei når jeg har et ærend på skulen.
Jeg har aldri opplevd noe som helst med denne faren. Han syns sikkert bare at jeg er litt sprø, og velger derfor en arrogant holdning. Han har sikkert bestemt seg for å ikkje like meg. Det samme gjorde datteren.
Neste gang jeg gikk over skolegården kom en gjeng glade barn mot meg med et vennlig HEI. Denne stakkars jenta sto å hvisket til sin " venninner " Ingen av de hilste. Jeg syns bare synd på jenta som må vokse opp slik.
Men et knakende godt eksempel på hvor mye vi foreldre kan påvirke barna våre I å mene og tenke om andre . En liten klem fra meg som helst vil at ALL form for hets og mobbing må ta slutt ?

Veronica

19.03.2017 kl.12:34

Takk. Dette var fantastisk skrevet. Vokste opp som dette jeg. Endte med ufør å angst. Å gjett om jeg lærer mine barn. Og yes I do. Det er min forbanna plikt mener jeg. Å ingen får mobbe mine barn å mine får ikke mobbe noen. Takk igjen. 😊

bestemorbartenderogblogger

19.03.2017 kl.12:38

Det er enormt mange som har lidd mye under slikt. Det må høgere fokus på det tydeligvis! Det er det viktigste man kan gjøre å snakke med ungene våre. De må forstå hvor vondt dette kan gjøre . Og for enkelte for resten av livet ! Sender deg en god klem ?

Rosanna Padoin

19.03.2017 kl.13:13

På alle alderstrinn skal hvert år starte med å lære klassene å omgås. Uansett hvor mye tid det tar. Uker? Måneder? Ikke en time matte, norsk osv, før man er sikker på at klassen fungerer 100% Faller man tilbake, går hele klassen til ny undervisning i kommunikasjon, osv. Undervisning foregår slik at elevene oppsøker den læreren og det klasserommet som egner seg for dem, avlegger eksamener hvert semester f. Eks. Kan avlegge så mange de vil. Så samler de opp kompetanse til de er ferdige. Hadde man ment noe om å kvitte seg med mobbing, hadde man gjort det. På skolen der to barnebarn går, gjør de det ikke. De har hatt fakkeltog, de har ingen gjennomtenkt plan og nekter å informere foreldrene hvordan de håndterer mobbing.

bestemorbartenderogblogger

19.03.2017 kl.14:49

Det er mange fler enn vi er klar over som sliter på Norske skoler idag. Vi må ta tak I dette mye mer enn det som er gjort. Kansje skoletimene må handle om å oppføre seg som folk. Man kommer ikkje så langt I livet med gode karakterer I matte, hvis man ikkje kan oppføre seg som folk, og være snill med andre ? Sender deg en klem ?

19.03.2017 kl.13:18

Trist å lese nå må det kurses til alle lærere foreldre mot mobbing før de begynner på skolen. Må 😪😓😤

bestemorbartenderogblogger

19.03.2017 kl.14:15

Ganske ille, men det ser ikkje bedre ut ! Man kan ikkje tåle så inderlig vel, den urett som ikkje rammer oss selv ?

Unni S Tesaker

19.03.2017 kl.14:41

Jeg har opplevd mobbing og konsekvensene av det. Helt forferdelig!

Var i en jobb som ga oss et veldig lærerikt kurs isteden for julebord.

Vi fikk en psykiater som holdt foredrag om hvordan ulike mennesker oppfører seg og negative konsekvenser der du blir oversett og vist total uinteresse. Vi var i grupper på 3 hvor to hadde et rollespill og den tredje var observatør. Vi byttet på rollene, og samtalte etterpå.

Dette burde gjøres i alle klassetrinn, hvert år. Da vil mobbere kjenne på kroppen hva detjør med en når du blir vist arroganse på det verste. Dette lærte jeg i 1991 og anbefaler alle sosiallærere å lære dette, og få det inn i fast opplegg.

bestemorbartenderogblogger

19.03.2017 kl.14:45

Burde absolutt vært omtrent et fag på skolen. Hvordan man oppfører seg og behandler andre snart. Spesielt etter alle grupper I samfunnet også er på nett . Mange liv går stykker pga nettopp mobbing I unge år ; ( Det er så innmari trist ! Klem fra meg ?

Kristina

19.03.2017 kl.14:42

Kjempe bra innlegg og ikke minst et utrolig viktig tema!

bestemorbartenderogblogger

19.03.2017 kl.14:46

Et av de viktigste temaene vi må ta tak I når det det gjelder barn og unge idag ! Mange fler enn vi tror sliter hver dag. Desverre.

19.03.2017 kl.14:56

Vi er alle redde for at ungene i familien skal bli mobbet, men fåtall av oss tenker spesielt på om de skal bli mobberne 😱 Bor i en vei der mange barn går hjem etter Fritidsordingen på ettermiddagen og er ikke redd for å stoppe hvis jeg ser noen som plager andre på en måte der jeg forstår at dette ikke er greit.

Eli

19.03.2017 kl.15:22

Dette kunne vært min historie som barn... Jeg gikk ikke hjem fra skolen men løp.... Ikke så ofte jeg røper at jeg løp men det gjorde jeg de dagene jeg ikke hadde noen å gå med. det vil si i 15 min løp jeg det var ganske rart i dag å sitte å lese dette. Men som liten løp jeg skoleveien hjem opp en snarvei og opp 3 etasjer og inn døren. Om ikke dagens Barn har det like ille tviler jeg neppe på husker jeg fikk lapper med beskjed. Å tok selvsagt feil vei hjem en dag og der stod mobberen min selvsagt. Ikke en forstod eller ville forstå meg da jeg sa det. Men i voksen alder er han ikke lenger etter meg det vil si jeg har møtt på han men han forsvinner fort. I det borettsaget vi bodde i Bergen der tok jeg to guter som plaget en av to jenter de ikk eopp i sekken. Dette så jeg alt fra jeg gikk ut av blokken. Da jeg kom ned så spurte jeg gutten hvem sin bok er dette. Min sa jenten. Så tok jeg boken fra gutten, så spurte jeg gutten kan jeg få lov å gå opp i din slik du gjorde med hennes. To dager etterpå møter jeg samme guttene. Ene gutten sa i dag har vi ikke plaget noen på vei hjem. Nytter å ta det du antar du ser Plaging og mobbing skjermest på skoleveien hjem og til skolen.

19.03.2017 kl.15:45

mitt barn vil aldri mobbe noen, for det har jeg lært det. Det er slike foreldre som er så naive som alltid tror det beste av sine barn som er blinde for at deres eget barn kan gjøre noe sånt. Det er ofte slike som også mobber. Og selvfølgelig de som lærer sine barn å mobbe med å baksnakke/nedsnakke naboen, treneren, læreren osv. Jeg sier; jeg håper mitt barn ikke mobber noen, jeg håper mitt barn oppfører seg positivt rundt alle. For det har jeg prøvd så godt jeg kan til å få til. Jeg har jobbet med hvordan jeg selv omtaler andre - men dessverre er det ikke bare meg som påvirker mitt barn. Andre personer rundt barnet påvirker det også. Og tv`en . Men man kan ikke si at ens eget barn aldri vil gjøre det. For det kan du ikke garantere, du kan håpe, men aldri påstå.

Løvenamma

19.03.2017 kl.16:45

Må bare ta opp en annen form for mobbing, min gutt ble oversett, utestengt og ikke inkludert i 5 år før det vart nok for han og vi fikk vite om det...

Men hva skulle vi gjøre? Han ble jo ikke mobbet i ordets rette forstand, han ble invitert i bursdag, men ble oversett... han fikk besøk, enten fordi det ikke var noen andre å være med eller fordi han hadde en leke, film eller spill som var spennende, men ble oversett dagen etter....

Det er også mobbing!!! Men kan jo ikke tvinge noen til å leke sammen...så hva gjør en??

Skolen tok det opp, og han ble mer inkludert i timene, gruppearbeid ol, men ble ikke noe annerledes i friminutt eller på fritida.... I dag har han venner, men er veldig skeptisk til folk, mistenksom, redd for å bli sviktet.. Tørr liksom ikke stole 100% på at noen faktisk ikke plutselig snur ryggen til han....

Karin Tveit

19.03.2017 kl.17:08

Trist at vi ikke klarer å få bukt med mobbing. Særlig alvorlig for barna som kan bli skadet for resten av livet. Her har både lærere og foreldre et stort ansvar. Men det finnes også mye mobbing i arbeidslivet; utestenging og forskjellsbehandling. De som skal være våre (gode ?) rollemodeller i samfunnet, driver å mobber hverandre på TV. Underholdningsbransjen har gått alt for langt med å "pakke inn" mobbing/ (personangrep) i såkalt humor.

Ivar

19.03.2017 kl.17:23

Ofte sterke historier dette med mobbing.Satt en del som foreldrekontakt og I FAU i på en skole i Oslo i min tid, da jeg hadde barn. Selv om det er en del år siden , så eksisterte det mobbing...vi hadde en sak med en guttegjeng som presset penger av yngre skoleelever Vi så ingen annen utvei enn å anmelde saken til politiet-det var forresten både skolen og FAU enig om, og det bør både skoler og foreldre gjøre oftere..Mitt inntrykk i dag er at det bare er blitt verre og verre.Det virker som skolene ikke tar dette alvorlig i dag ut fra at skolens ledere da er redde for at skolen skal bli betraktet som en dårlig skole.Har ofte inntrykket av at de foreldre som har barn som mobber, ofte er dårlige foreldre, og at dette skjer fra alle samfunnsklasser.

Livsnytershverdag

19.03.2017 kl.18:58

Vi kan ALDRI få sagt det nok...

Meeeeen det er IKKE GREIT Å MOBBE I DET HELE TATT!!!!!

Det er det VIKTIGSTE TEMAET I MIN FAMILIE!!!!

ABSOLUTT ALLE HVER OG EN, ER LIKE MYE VERDT!!!

ENTEN DI HAR SEKK/KLÆR/SKO OSV SOM ER 1 ELLER 3 ÅR GAMLE...

DET ER GODHET MOT VÅRE MEDMENNESKER, SOM GJELDER I MIN FAMILIE!!!

BEHANDLE ANDRE, SOM MAN VIL ANDRE SKAL BEHANDLE OSS SELV<3

Jorunn Solheim

19.03.2017 kl.19:23

Jeg jobber på en skole og vi prater om mobbing hver dag. Det skal være nulltoleranse for mobbing. Allikevel skjer det hver dag, i hvert fri minutt. Det er trist. Er det noe som ligger innebygd i mennesker/barn at vi skal mobbe andre for å føle oss bedre selv? Men vi må aldri slutte å ta opp tema og fortsette å kjempe mot mobberene. Det er ofte de samme barna som mobber om og om igjen.

Espen Braata

19.03.2017 kl.21:31

Hei - kan du være snill å ta kontakt med meg på min mail?

Mvh Espen

bestemorbartenderogblogger

19.03.2017 kl.22:54

Da er den sendt ??

Siv-Inger

19.03.2017 kl.22:37

Du har fått mange kommentarer, det er bra... Det betyr at folk engasjerer seg. Jeg har ikke lest alle kommentarerene, og kan hende andre har nevnt et jeg skal skrive om nå. Det får så gå. Jeg ble selv mobbet fra 1.-7. klasse. Det stoppet da ei i klassen satte foten ned, og fikk slutt på det. Mindreverdighets-følelsen satt i i mange år etterpå.... kanskje litt enda også...

I mitt tilfelle var det kanskje uskyldig det de gjorde, og ikke sikkert de forstod det selv... hva de bidro med. Jeg tror ikke alle i min klasse tenkte og kanskje ikke nå heller tenker at de var mobbere... men summen av det jeg opplevde var mobbing. En typisk situasjon i vår klasse (80-tallet): Klassen ønsker utetime, for å få det må vi smiske med læreren. Vi må fremstå som eksemplariske, alle sitter på plassee sine og det er viktig at alle er stille. "Første jente som leger en lyd elsker *navngitt gutt*", og "første gutt som lager en lyd elsker *mitt navn*" Hvorpå det ble dødsstille.... Ingen ville elske meg... Jeg var ikke verdt å elske. Dette gjentok seg ofte... og det var alltid mitt navn.... Det var mange andre opplevelser også. Ja det er viktig å snakke om mobbing, og om alle foreldre var like bekymret for om barnet sitt var en mobber, som de er for mo barnet blir mobbet.... Ville verden blitt et bedre sted for veldig mange. Jeg tror vi som foreldre må finne ut hvilke holdninger barnet har til forskjellige barn i klassen. De i min klasse forstod ikke hvor sårende det var.... De var barn! Snakk med barna om hvordan det er å bli såret, og snakk medde om at ikke alle barn har det like godt på skolen, eller i klassen, snakk om at noen barn gruer seg til å gå på skolen. Oppmuntr barn til å være n venn for de som andre ikek liker. Oppfordre dem til å si ifra når noen ikke har det bra. oppmuntre dem til å sette foten ned slik min venninne gjorde. Jeg har snakket med henen i ettertid. Hun husker ikke situasjonen en gang... Hun kommer aldri til å forstå hvor viktig det var det hu gjorde! Vi trenger flere som henne!

Julian

19.03.2017 kl.22:43

Flott innlegg! Meeeeen, det handler ikke bare om at foreldre må ha samtaler med barna sine. Jeg ser oftere at foreldre snakker nedlatende om andre mennesker, enn jeg ikke ser/hører det. Foreldre og andre rundt trenger å gå foran som gode eksempler og faktisk ikke snakke nedlatende om andre mennesker.. Det spiller ingen rolle hva vedkommende har gjort igrunn.. og skal man først si noe negativt, ja da får man også forklare barnet hvorfor det var sagt og ikke minst forklare at det ikke var greit av deg(forelderen) å si det og at det er noe du jobber med å ikke gjøre.

Det har selvfølgelig ikke kun noe å gjøre med foreldre, men for å gi barnet det beste utgangspunktet i å IKKE bli en mobber så er det som må være tilstede.

Selv har jeg aldri mobbet noen. Jeg har dog blitt mobbet delvis selv. De fleste ga opp rimelig kjapt fordi jeg ikke reagerte på det. I tillegg hadde jeg en klok person fortelle meg at det folk jeg ikke kjenner sier om meg spiller ingen rolle, fordi som sagt.. de kjenner meg ikke, de kjenner ikke min historie, de vet ikke hva slags "sko" jeg går/gikk i.. og de "vennene" som eventuelt snakket dritt, de var heller ikke verdt min tid fordi det var tydelig at de ikke var venner uansett. Det kokte over for meg EN gang i 10ende klasse da jeg fant ut at ei jente som gikk på samme skole som meg, som forøvrig ble mobbet av mer eller mindre alle, som jeg hadde valgt å støtte selv om det utsatte meg selv for mobbing, hadde valgt å gå rundt og snakke dritt om meg bak min rygg.

Mine brødre derimot har nok hatt andre som har påvirket dem til å ta de valgene de har tatt (her igjen tilbake til at det ikke kun er foreldre som er årsaken til at et barn blir en mobber).

For min yngre bror var det det at jentene på skolen hele tiden var ute etter å plage han og til slutt ble han lei og tok igjen. Noe som resulterte i ganske seriøse saker.

For min eldre bror var det det å hele tiden bli kalt homofil som fikk han til å bli den "mannen" han er i dag. Vel, deler av grunnen. Andre deler tror jeg personlig rett og slett er en psykisk sykdom han lider av som ingen noen gang har påvist (sannsynligvis på grunn av mangel av oppfølging av helsevesenet).

Det finnes mange grunner til at noen mobber, men som oftest er det på grunn av at de enten har blitt mobbet selv eller fordi de ikke har det bra hjemme eller med seg selv.

Ikke glem det når du løper etter mobberne for å "korsfeste" dem.

Jeg må si meg uenig i det du foreslår Jorunn Solheim. Altså at det er noe som ligger innebygd i oss. Det her er noe som blir lært av søsken, foreldre, øvrig familie, naboer, andre barn på samme alder, andre voksne "rollemodeller" etc.

Hvis det hadde ligget innebygd i oss, så ville f.eks både jeg og mine brødre enten være mobbere alle sammen, eller så hadde ingen av oss vært mobbere. Ettersom vi har den samme oppveksten, med minimale forskjeller.

Mie

19.03.2017 kl.22:57

Hei, vil så gjerne fortelle deg noe. Kan du kontakte meg på min epost?

Mie:)

bestemorbartenderogblogger

19.03.2017 kl.23:03

Ja. Det skal jeg gjøre ??

FJOROD

19.03.2017 kl.23:04

Bytt "I" det minste til norsk stavekontroll, så du slipper at grammeatikken din ser ut som om du kommer fra tredjeklasse. Og lær deg norsk. Så kan vi skrives.

Terje Sundgot Hansen

20.03.2017 kl.00:23

Dessverre er mobbere uansett alder, oftest usikre personer som "må hevde seg" ved å tråkke på andre. Disse menneskene er aldri helt i toppeliten hverken på skolen eller i arbeidslivet. Men de forsøker å klatre ved å "drite ut" eller minimalisere andre som de av ulike grunner frykter kan oppnå bedre resultater enn dem selv. Mine foreldre lærte meg tidlig å ignorere disse menneskene og deres forsøk på mobbing. De lærte meg også å søke venner utenfor sånne klikker av "tapere". Det ER mobberne som er taperne! Hvorfor omgås selvskapte tapere? Nei, i slike omgangskretser er det ingen vits i å være. For våre barn er det nødvendig å forklare hvem som er best og hvorfor noen nedverdiger seg til å drive med mobbing. For oss som lærere, kan det være nyttig å poengtere dette i plenum i klassen. Sett søkelyset på hvorfor noen "må" mobbe andre. Send ev ledende mobbere til en opprgående skolepsykolog. Vedkommende trenger hjelp før alt havarerer i framtiden. Lærere kan også hvis de er inne i emnet benytte seg av transaksjonsanalyse, både teoretisk og som modell for rollespill. Målet må være å få fokus på samarbeid, samspill og gjensidig respekt for hverandre som mennesker. I skolesammenheng er det viktig å forklare at individer har ulike evner og talenter som alle kan nyttiggjøres og fremmes. Skal målsettinger nåes, trenger vi aldri mobbere med på laget. Da først forstår mobbere at deres roller er tapt.

bestemorbartenderogblogger

20.03.2017 kl.11:29

Det er ingen tvil om at den som mobber virkelig sårt trenger hjelpen. Det er synd på han/ hun som gjør dette. Og mest sannsynlig trenger å bli sett. Dette er en så sammensatt sak. Men mer fram I lyset må det. For både de som blir mobbet og de som mobber. Det er leit at noen foreldre enda blir møtt I skolen med å føle at de ikkje bli hørt. Det må fikses ! Ønsker deg fortsatt en god dag ??

20.03.2017 kl.01:14

Skulle ønske det ble mindre skoler og mindre klasser og færre aldertrinn på samme skole - det tror jeg er eneste som kan fungere! Verdens rikeste land legger ned skoler osv. det er tull mener jeg

Janne

20.03.2017 kl.01:39

Hva om barna får karakter i samhold i klassen. Der de får karakter etter hvor godt de tar vare på hverandre, hjelper hverandre osv. Da er det i alles interesse at alle har det bra :) Mobbing vil da trekke ned karakteren. Bare en tanke :)

bestemorbartenderogblogger

20.03.2017 kl.08:48

Slettes ikkje en dum tanke ! Det som skremmer meg hvis vi ser på undersøkelsene på skolen om hvem som mobber mest. Det er de med best resultater og gode karakterer. De som " liksom " er de " perfekte " . Så det var en knall god ide ! ? Ønsker deg ein fin dag ! ;)

H. M.

20.03.2017 kl.06:56

Engasjement ditt/vårt rundt dette tema er utrolig viktig ☆

Og det er it'no som kjær ta seg sjøl.

Men hvorfor bør vi voksne/foreldre kun

"skjerpe oss LITT??"

bestemorbartenderogblogger

20.03.2017 kl.08:42

Alle er vi enige om at det må gjøres mer for dette . Ja vi foreldre må skjerpe oss litt. Med det mener jeg tenke to ganger over hva vi snakker med barna om. Kansje noen må skjerpe seg mer enn andre. Det vet man best selv tror jeg ? Men at mange fler enn vi forstår sliter, er det ikkje tvil om ! Overskriften var sånn, og folk leste budskapet. En fasit på hva vi alle skal gjøre er vanskelig å hoste opp. Men det må krafttak til tydeligvis . Ønsker deg en fin dag ?

annabelle

20.03.2017 kl.08:00

Mobbing skjer dessverre ikke bare i skolegården. Man må tørre å adressere mobberne og deres foreldre uansett hvor ubehagelig det er. Hvis et barn mobber og foreldrene ikke får beskjed, er det lite foreldrene får gjort. Og hva når det er læreren, naboen Kollegaen,samfunnstopper, politikere mobber ? Slenge dritt og ubekvemsord etter seg i voksen alder tror jeg de fleste har opplevd. Skal man skylde på foreldrene til voksne folk som mobber?

Mobbing er et samfunnsproblem og når statsledere mobber i beste sendetid da står vi overfor et problem som går innunder en helt annen betegnelse en normal folkeskikk

Ingeborg

20.03.2017 kl.09:03

Godt skrevet. Men vi foreldre må skjerpe oss skikkelig, ikke bare litt. God oppdragelse og stadig snakke med barna om mobbing. Ha klare krav til hva som forventes sv oppførsel. Og ikke være redd for å ta tak i vonde temaer.

bestemorbartenderogblogger

20.03.2017 kl.11:56

Så sant. Det å snakke med hverandre kan gjøre mye mer enn vi faktisk tror ? Et par minutter om dagen med barna våre burde være helt greit å få til. Rett og slett snakke litt om hvordan mann oppfører seg. Og hvordan ting står til. ? Ord har makt .

20.03.2017 kl.09:10

Bare fasadebygging. Ingen bryr seg egentlig, så lenge det ikke er deres egne unger det er snakk om. Vi har slitt med barn som blir mobbet på skolen, jentene som står for dette. Jeg forsøkte å snakke med de andre mødrene, INGEN av dem svarte meg. INGEN av dem har tatt kontakt etter at vesla vår byttet skole.. SAMTLIGE står først i bresjen for alle mobbekampanjer og tiltak mot mobbing...INGEN av jentene på trinnet har vært innom oss etter at vesla byttet skole. Den nærmeste fra klassen bor ca ti meter unna. 5 mnd etter at vi byttet hadde de bursdag med alle jentene i den klassen. Jenta vår ble ikke bedt. Det er mammaen som sitter i styre og stell i denne kommunen gitt.

Skolen gjorde INGENTING. PPT gjorde INGENTING.

Beklager folkens. Men jeg tror ikke på dere lenger.

Tom

20.03.2017 kl.09:56

Tror aldri vi blir kvitt mobbing. Det som er ment som erting kan av andre oppfattes som mobbing. Er ikke sikkert den som "erter" er klar over at det er mobbing.

Guttungen på 4 år var i bursdag i helgen, og da var det ei jente der som ikke ville være med å leke med de andre. For oss så det ut som om ungen hadde en dårlig dag, og helst ville være hjemme. For hun stod sammen med pappaen sin hele tiden. Etter bursdagen spurte vi guttungen om hvorfor hun hadde vært lei seg, og da sa han at hun ikke hadde fått vært med på bursdager før, og derfor ikke ville leke. 4 åringen hadde skjønt det han. Så vi snakket om det hjemme. Neste gang han ser hun går alene, skal guttungen gå bort og snakke med henne, for å spørre om de kan leke sammen.

Hvorfor hun ikke er blitt med i bursdagene vet vi ikke, og kan ha mange årsaker. Barnehagen er nøye med at alle i en gruppe blir bedt, så det er en logisk avgrensning på dem. Så hun har nok blitt invitert.

Vi burde sikkert reagert på situasjonen, men det er ikke alltid like lett å oppfatte situasjonen riktig, og det var mer en nok av andre ting som skjedde der. Vi bare stusset over det.

Det er lettere å stoppe mobbing på papiret.

Nathalie

20.03.2017 kl.10:14

Men gjør skolene nok? Hvem skal informere foreldrene til mobberne? Min datter blir mobbet. Jeg får mange telefoner fra skolen om at hun ikke vil inn i klasserommet, at hun blir mye sint og at hun blir lei seg. Til slutt ble jeg lei og spurte dem om de kontaktet foreldrene til jenta som plager datteren min, men det får jeg ikke svar på engang... det er visst min datters problem dette... er det virkelig jeg som må ringe de foreldrene? Om jeg gjør det blir det bare ord mot ord, for jeg er jo ikke på skolen og ser hva som skjer.

bestemorbartenderogblogger

20.03.2017 kl.11:41

Det er helt forferdelig å høre slikt. Det river I hjertet, og det er dette jeg vil ha fram I lyset at mange foreldre på Norske skoler idag blir møtt akkurat sånn. Det er så ååååå fryktelig feil. Be inn til et møte på skolen, og ta gjerne med deg noen. Det er en plikt at skolen tar slike ting på alvor.Stå på og ikkje gi deg. Håper ting kan løse seg for deg og den lille jenta di.? Sender deg en god klem og masse lykke til ?

Sylvia

20.03.2017 kl.10:56

Hei, så enig med dette flott innlegg , min sønn ble mobbet på skolen, han er voksen i 30 åra nå, men den gang på barneskolen var det utestengelse osv, ille, så en dag smalt det, han gikk berserk på skolen, rektor ringt meg og sa han hadde snakket med han og skjønte dette bar frustrasjoner ang mobbing, å kunne han hjelpe så måtte vi si fra, jeg snakket med min sønn og han kom på en løsning, rektor kunne innkall foreldrene til de som mobbet han på skolen så kunne han selv fortelle dem om hvordan han hadde det, en utrolig tøff ting av en gutt på barneskolen å gjøre, jo da rektor gjorde det gjerne, alle foreldre ble innkalt , rektor var å med ,å det var jeg å, Han stod der alene og fortalte om sin hverdag blant deres barn på skolen, de kunne jo ikke protestere på en ung gutt sin historie, noen var sjokket. Alle lovet å gå hjem å snakke om dette til sine barn, at nå visste de hva de gjorde med mitt barn osv, fra den dagen hjalp det på mobbing, det ble innført skoletime i klassene , alle fortalte hvordan de hadde det på skolen en gang i uka, Hadde ikke det blitt bedre etter dette møte hadde min sønn bestemt at måtte det et møte til så skulle barna som mobbet å bli med, ♥️ Jeg som mamma har tenkt mang en gang at det er sånn det burde bli tatt opp blant barna våre, foreldrene og gjerne barna som mobber på møte med den som blir mobbet , det er mye vanskeligere å nekte for ting når en står øye til øye med problemet sammen med foreldrene, for vi hadde prøvd mye før, å si fra til foreldrene hjelper ikke, barna nekter , å så blir det bagalitesert . Ja ja dere er sikkert blitt misforstått osv, du ville ikke gjøre det, skulle ønske vi alle ble tøffere til å snakke sammen, de voksen må komme fram og sammen, vise barna at dette vet vi, vi snakker sammen ♥️

bestemorbartenderogblogger

20.03.2017 kl.11:37

Først av alt. For en fantastisk sønn. Han torde å gjøre dette ? Det du forteller her, sier mye om hvor viktig det er å snakke med hverandre. At skolehverdagen til gutten din ble bedre med å få saken fram I lyset. Takk for du fortalte din historie ? Sender deg en god klem ?

20.03.2017 kl.12:29

Hei! Jeg vil gjerne tipse om at både barneombudet og fylkesmanen kan hjelpe foreldre som opplever at skolen ikke gjør sitt for å stoppe mobbing. Begge disse er kun en telefonsamtale unna.

bestemorbartenderogblogger

23.03.2017 kl.21:00

Det er en mulighet ja ! Godt tips for som ikkje var klar over det. Takk for opplysningene du delte med oss :)

Trille

20.03.2017 kl.14:36

Barna lærer å mobbe av dere foreldre og besteforeldre. Alle voksne som ekskluderer og baksnakker i nabolaget, på arbeidsplassen, i storfamilien...i organisasjoner og lag - er de beste læremestre for barna.

Hver gang du snakker stygt om noen - lærer du barnet ditt å mobbe.

Det er uspiselig og kvalmt å lese på sosiale medier - alle de tårevåte historiene om mobbing...kampanjer mot mobbing...tekster og lyrikk som handler om å bry seg...fra alle damene i gaten her: De samme damene som ekskluderer meg på alle sammenkomster, snakker bak ryggen min, ekskluderer meg, mobber meg i sosiale medier ved å ignorere meg (veldig typisk voksne damer - for denne mobbingen forstår ikke deres bedre halvdeler) og ikke hilser på meg...

Om noen år vil deres barn være de verste mobbere på hver arena de befinner seg på - og foreldrene som er de største mobberne nå - vil få sjokk når de må inn på rektors kontor - får å få servert alle grusomhetene deres skjønne sønn eller datter har utsatt andre barn for....

Barn gjør ikke som du sier - de gjør som du gjør!

Hanne

20.03.2017 kl.14:43

Min tidligere nabo har tatt utdannelse i voksen alder og jobber som lærer på barneskolen. Hun er selv den største mobberen jeg noen gang har vært utsatt for. Hun satte alle de andre damene i gaten opp mot meg og fikk dem med på å ekskludere meg.

Hun er gift og har fire barn. Hun og mannen tillot deres eldste datter å banke opp en jevnaldrende jente i gata, så avviste de den stakkars jentas foreldre som ønsket å snakke om det (med argumentasjon om at dette er skolens ansvar - hvilket alt som foregår i nabolaget selvsagt ikke er) - for så å la deres egen datter (som banket opp nabojenta) ekskludere denne nabojenta i sitt bursdagsselskap.

Som mor - så datter.

Barn tar etter foreldrene. Det er de voksne som lærer barn å oppføre seg slik.

Reodor

20.03.2017 kl.15:52

Det store problemet er foreldrene som har hatt "fri oppdragelse" (som var så populært en stund).

bestemorbartenderogblogger

20.03.2017 kl.17:45

Ja akkurat der er jeg gla jeg ikkje er motebevisst. Det beste et barn kan få med seg hjemmefra er en god oppdragelse mener jeg ! Alle barn må jo lære hvordan ting skal gjøres. ;)

Beate

20.03.2017 kl.16:12

Sterkt å lese innlegget ditt. Muligens fordi jeg kjenner meg så godt igjen. Da jeg gikk på skolen var jeg den den lille jenta. Nå er jeg voksen. Men det er utrolig viktig og ta dette opp. Tusen takk.

Fay

20.03.2017 kl.17:59

Jeg ble mobbet på skolen. Det skolen gjorde var å innkalle meg og mobberne til samtale samtidig. Dette førte bare til ytterligere mobbing. Jeg synes skolen går feil frem. Ofte så ender det opp med at de som blir mobbet må bytte skole og få all fokus. Jeg mener at de må vende fokus mot mobberne. Hva skal de få for konsekvens av deres handlinger. Kanskje de skal bytte skole. Kanskje mobberne må gå i reflexs vest eller noe for å tydeliggjøre de som mobbere. Få de til å føle hvordan det er å være annerledes og at de skiller seg ut. Vi som ble mobbet fikk all oppmerksomhet og det ble feil. Burde også være egen undervisning om medmennesklighet, rellasjon, folkeskikk, m.m.

Mariann

20.03.2017 kl.20:33

Det siste avsnittet ditt er nok det viktigste... For hvordan skal barn forstå at det ikke er greit å mobbe, når foreldrene gjør det?

For å himle med øynene er mobbing, ekskludering er mobbing, i tillegg til de vanlige; henge ut, være morsom på bekostning av, gjøre narr osv... for så lenge personen som blir utsatt for dette ikke klarer å svare igjen og begynner å grue til pauser..og ja dette gjelder i aller høyeste grad voksne, og da helst kvinner...ordtaket kvinner er kvinne værst gjelder virkelig. Jeg har hele mitt yrkesaktive liv stort sett jobbet i mannsdominert miljø og har aldri opplevd ondsinnede menn på samme måte som kvinner.. men menn er kanskje lik kvinner og "tar" menn..

Marianne Kaspersen Dignes

20.03.2017 kl.21:58

Hei fineste Bestemora <3 Du har satt lys på et dessverre brennende tema, og syndebukkene er du nærme tampen brenner! Jeg vil bare informere om at jeg ble så forbannet over det knakende bra innlegget ditt - men dog med det tristeste budskap <3 Jeg ble engasjert på min egen blogg og ville bare si ifra <3 Stå på fina! Du gjør noe godt for mange! klemmer

Bente

20.03.2017 kl.22:48

Vi blir ikke kvitt mobbing blant ungene våre så lenge vi voksne mobber hverandre, på arbeidsplasser, naboer, i TV programmer o.l. Barn og unge gjør ikke slik vi sier de skal gjøre. De gjør slik vi voksne gjør. De lærer å mobbe av mange av oss voksne rundt dem. Så vi må slutte med vår mobbing før vinkan forlange at ungene skal slutte å mobbe. Skolene har en nesten håpløs kamp mot mobbing så lenge vi indirekte sier at mobbing er greit.

La oss stoppe all mobbing rundt oss. Da kan vi kanskje lykkes med ungene våre også.

bestemorbartenderogblogger

21.03.2017 kl.09:16

Akkurat Det du setter fingeren på her er et Kjempe viktig poeng. Vi trenger bare å sette på et talk show på tv. Der sitter noen av de mest kjente ansiktene vi har I dette landet å,lager underholdning av andres kansje litt vittige dumheter. Det I seg selv er jo ikkje greit I forhold til hvilkne signaler vi sender ut til de unge. Ha en fin dag ?

20.03.2017 kl.23:14

Burde innføres uniformer på skolen, slik at man ser mer "like" ut! Dagens ungdommer er blitt så mote fokusert at det er helt skremmende!

bestemorbartenderogblogger

21.03.2017 kl.08:33

Slettes ingen dum ide ! I forhold til hvor stort press det er med merkeklær o.lign. Da tar vi bort en ting som kan utløse hetsing. Men det viktigste må være å få barna til å skjønne verdien I vært enkelt menneske.nsker deg en fin dag ?

bestemorbartenderogblogger

21.03.2017 kl.08:52

Slettes ingen dum ide. Da hadde problemet med mote hetsen og jakten på de fineste klæra tatt bort. Iallefall I skoletiden. Men disse håpefulle skal andre veier. Så det viktigste må være å få barna til å skjønne at mobbing er farlig ! Ønsker deg en fin dag.

Christin

21.03.2017 kl.07:00

Dette er som å lese min egen historie!! Trist at vi ikke har kommet ett skritt videre... dette skjedde meg for 43 år siden, da jeg begynte i første klasse.... husker mamma tok dette opp m en mamma da, svaret hun fikk var: mitt barn er under utvikling, så dette er noe barnet må finne ut av selv!! Skoleveien hjem var tøff den også, ble passet opp og utenfor syn av andre ble sekken tømt og kastet utover... dette gikk over en lang periode, hele barneskolen var tøff, jeg er sterk i dag og har lagt det bak meg, men kjenner det knyter seg når jeg leser denne historien!

Anonym

21.03.2017 kl.20:41

Jeg har ikke blitt mobbet eller noe, men jeg har det vanskelig å dra på skolen på onsdager, for da har vi valgfag, det er gøy, men det er en som ignorerer meg uten at jeg har gjort noe... Før kunne vi prate og finne på noe og sitte på bussen sammen, men nå er h*n helt annerledes :( Har ikke fortalt det til noen utenom venninnene mine, vil ikke fortelle det til noen i fam. min... Det er bare flaut, pga. bakgrunnshistorien... Kan noen komme med forslag? Hilsen 13 år gammel jente

bestemorbartenderogblogger

23.03.2017 kl.21:25

Beklager seint svar min venn. Mitt eneste råd I denne saken er å snakke med en lærer eller helsesøster på skolen. Eventuelt en sosial lærer. Men gjør noe med det. Ikkje fortsett å ha det sånn. Det finnes alltid en løsning. Aldri glemme det. Du kan ta kontakt med meg på mail en min hvis du ønsker.bella2015sus1974@Gmail.co. Ønsker deg lykke til ;)

kys

22.03.2017 kl.08:03

kys

S.

22.03.2017 kl.10:42

Uff. Viktig tema du tar opp. Trist å lese. Jeg tror også at foreldre har mye ansvar her, det er tross alt de som oppdrar ungene. Man må passe litt på hva man snakker om ved middagsbordet, og hva slags holdninger man selv har, som man overfører til barna. Selv om skolene også har et ansvar, men holdningene tar barna med seg hjemmefra.

bestemorbartenderogblogger

22.03.2017 kl.13:34

Det er mye god ballast I bagasjen med en god oppdragelse. Så vi må stå på å snakke med barna våre. Det er det viktigste vi kan gjør. Ønsker deg en fin dag.

23.03.2017 kl.13:21

De fleste Skoler jobber målrettet mot mobbing - hver dag. Vi får likevel alt for ofte tilbakemeldinger på at den jobben som gjøres der, ikke er nok. Så flere må på banen! Og da er faktisk foreldrene de nærmeste. De har også det største ansvaret for sitt barn. Barn som virkelig lærer omsorg, medfølelse og gode holdninger hjemme, vil ikke så lett kunne bli en mobber. Barn som fra de er små lærer empati, vil heller ikke så lett bli passive i situasjoner der andre tråkkes på. Så foreldre: ta utfordringen og lær dine barn å bli positive, empatiske, omsorgsfulle medmennesker!

Berit.

bestemorbartenderogblogger

23.03.2017 kl.21:16

Hundre prosent enig med deg. Det beste man kan få er en god oppdragelse . Det burde man være gla for hvis man har vært så heldig ;) Skolene gjør en god jobb. Mange lærere gjør en fantastisk jobb på dette feltet. Men det er bare ikkje nok tydeligvis. Flere på banen. Nå ....!

Anonym

23.03.2017 kl.20:34

Jeg var den andre. Mobberen. Det stikker i kroppen når jeg leser dette. Det gjør vondt å vite at man har gjort andre vondt. I dag går mine egne barn på samme skole jeg selv gikk på. Jeg har brukt tid på å møte denne skolen som forelder og ikke ramp. Det beste jeg gjør i min hverdag mot mobbing er forebygging i hjemmet og på skolen. Jeg er aktiv i dette arbeidet og vil for en hver pris eliminere situasjoner jeg kjenner meg selv igjen i.

bestemorbartenderogblogger

23.03.2017 kl.20:54

Det er en anna side av saken. Så godt å høre at du har gjort tiltak med dine barn. Og føler på at det du gjorde var galt den gangen. Det viser at du er et godt menneske. Alle er jo det. Det er så mange grunner til at man er som man er , og blir som man blir.Veien du har gått I ettertid har nok vært tung. Det står respekt av at du har tatt det innover deg. Og at du er fast bestemt på at dine barn ikkje skal bli slik. Takk for at du tok deg tid til å dele dette. Sender deg en stor klem. Og fortsett som du gjør ? Bruk masse tid på å prate med barna ?

Skriv en ny kommentar

bestemorbartenderogblogger

bestemorbartenderogblogger

42, Arendal

Jeg er en jente som liker å leve livet. Som samtidig liker å reflektere over hvorfor ting er som de er Jeg liker å ligge litt høgt. Men samtidig ikkje ramle så langt at jeg slår meg. ♡ Livet har lært meg mye... Det er slettes ikkje for pyser ....♡ kontakt meg på mail / bella2015sus1974@Gmail.co,

Kategorier

Arkiv

hits